borden1-604x208

Vergroenen is durven!

01 mei 2017

Een groene wereld is voor veel mensen een eerste levensbehoefte. Als je op het platteland woont is het eenvoudig, overal om je heen is groen, het bos ligt vaak op fietsafstand en er zijn voldoende weilanden waarin de koeien grazen. In de stad is het vaak een ander verhaal. Ja, er zal vast wel ergens een park zijn en op je balkon staan ook violen. Maar de stad wordt toch vaak gekenmerkt door uitlaatgassen, asfalt, beton en…. reclameborden.

Ik allerlei soorten en maten kom je ze tegen. Van stopborden die je toeschreeuwen toch vooral de nieuwste pizza te bestellen, tot enorme videoschermen die de nieuwste smartphone aanprijzen. Vaak staan deze reclameborden op plaatsen waar een boom had kunnen staan. Dus waarom trekken we die dingen niet uit de grond en vervangen we ze voor groen?

“Maar er moet toch geld worden verdient?” “En die bedrijven dan?” hoor ik u denken. Natuurlijk, reclame maken is voor bedrijven onmisbaar. Maar zou het niet veel innovatiever en doelmatiger zijn om al dat dure reclamegeld te investeren in andere, moderne platforms?

Al deze vragen speelden al in 2014 in het Franse stadje Grenoble. Binnen het programma Grenoble Goes Green! waren de reclameborden de inwoners een doorn in het oog. Grenoble heeft al haar 326 reclameborden vervangen door bomen. In plaats van deze 2.000 vierkante meter aan reclamezuilen, komt er nu meer plek vrij voor openbare ruimte en groen in de stad. Hierin is ook plek voor initiatieven van de lokale community. Het is daarmee de eerste stad in Europa die deze stap heeft gezet. Grenoble is dan ook niet voor niets uitgeroepen tot één van ’s werelds meest innovatieve steden volgens Forbes Magazine.

De stad zegt niet mee te willen gaan in de overgang naar digitale reclameborden met bewegende beelden op allerlei plekken in het straatbeeld. Het reclame-vrij maken van de stad is geen goedkoop grapje: naar schatting kost het de stad, met haar 160 duizend inwoners, 600.000 euro per jaar. De burgemeester is er echter van overtuigt dat het de stad op andere vlakken veel zal opleveren, bijvoorbeeld op het vlak van leefbaarheid. Zou u € 3,75 per jaar willen betalen voor een reclamevrije, groene stad?

Ecoleon wil de buitenruimte verduurzamen. Vergroening is hierbij een belangrijk onderdeel. Hoe we dat doen? Ga eens naar www.ecoleon.nl en laat u inspireren.

 

Volg ons: