wg-300x181

Omarm de laadpaalklever

11 januari 2018

Laadpaalklevers

Afgelopen week was het bij diverse media in het nieuws; de laadpaalklevers.
Als we de berichten mogen geloven een hardnekkig soort mensen die onnodig lang hun stekkerauto aan de laadpaal laten staan, terwijl deze al vol is.

De makkelijke “oplossing”

Volgens diverse “experts” en de media was er maar een oplossing. Zodra de auto vol is moet hij zo snel mogelijk van de parkeerplaats af. Want dan is de volgende aan de beurt. En dit denk men op te lossen door het geven van een boete, of het vragen van een hoog parkeertarief voor deze klevers. Ook zijn er al initiatieven waarbij de stekker uit de paal kan worden getrokken wanneer de auto vol is. Het lijkt allemaal logisch. Ben je vol? Wegwezen dan!

Dynamisch laden

En toch is het geen oplossing. De techniek van elektrisch rijden en laden brengt een aantal voordelen met zich mee die door deze werkwijze totaal verloren gaan. Omdat de auto verbonden is met het laadpunt en ook hiermee kan communiceren kan de auto opgeladen worden op een dynamische snelheid, maar ook worden ontladen wanneer dit helpt om de onbalans uit het netwerk te halen. Wanneer de kabel eruit wordt gehaald voordat de auto weer vertrekt vervalt deze mogelijkheid.

Weg luxe

Electrische auto’s hebben een mooi functie: ze kunnen, terwijl ze aan de stekker staan, worden verwarmd of gekoeld. Dit is fijn voor de gebruiker, hij stapt dan altijd in een lekker warme auto in de winter, en in een koele auto in de zomer. Maar het is ook goed voor de accu’s. Doordat deze op een optimale temperatuur kan worden gehouden neemt de capaciteit toe. Deze mogelijkheden maken het noodzakelijk dat de auto aan de paal blijft staan omdat de accu anders alweer leeg is als de automobilist weg wil rijden.

Wat dan wel?

De oplossing is veel eenvoudiger dan het lijkt. Meer laadpunten.

Volg ons: