ecotap_sla_k-1_duo_

Het verboden K-woord

26 november 2018

Het verboden K-woord

Het begint een traditie te worden; de december-bijtellingsgekte. Elk jaar verandert er op 1 januari weer van alles rondom de bijtelling voor het privégebruik van een zakelijke auto.  Ook dit jaar.

Fiscale aanpassingen

Per 1 januari 2019 geldt een grens van € 50.000,- voor het bijtellingstarief van 4%. Dit percentage geldt alleen voor volledig elektrische auto’s. De fiscale waarde boven de € 50.000,- wordt belast met het normale bijtellingstarief.

Goed voor de verkoop

Zoals gebruikelijk zorgt dit weer voor een ware run op volledig elektrische auto’s die nog dit jaar op kenteken worden gezet. De Jaguar I-pace spant de kroon, maar ook Tesla ziet dat de verkopen de laatste maanden van dit jaar weer toenemen.

Natuurlijk is het belangrijkste argument voor elektrische rijders fiscaal van aard. Begrijpelijk ook, want de totale subsidie op bijvoorbeeld een Tesla model S kan oplopen tot zo’n € 80.000 euro in 5 jaar.

Afbouwen van fiscale voordelen

Toch gebeurd er op de achtergrond iets geks. De enorme voordelen voor elektrische auto’s worden in rak tempo afgebouwd. De overheid kiest ervoor om de bijtellingsvoordelen de komende jaren te reduceren tot 0. Naar verwachting blijven de MIA en de Vamil regeling wel overeind.

Het op deze wijze subsidiëren van elektrisch rijden is ook niet houdbaar. Het beprijzen van mobiliteit is voor de overheid onmisbaar. Er moeten natuurlijk wegen worden aangelegd en onderhouden en de opbrengsten zijn daarnaast erg welkom voor de algemene middelen.

Kilometerheffing

Ondanks het feit dat de meeste politieke partijen het K woord (kilometerheffing) angstvallig vermijden zal het de enige slimme een eerlijke manier. Het verdienmodel op mobiliteit voor de overheid zal namelijk drastisch gaan veranderen. Accijns op stroom voor thuis- en zakelijk laden heffen is veel te ingewikkeld en onwenselijk. Daarnaast heeft de overheid straks geen vinger meer in de pap bij ondernemers die lokaal opgewekte stroom gebruiken om hun auto’s op te laden. Er zal dus een andere manier gevonden moeten worden om de schatkist te vullen. Kilometerbeprijzing lijkt de meest voor de hand liggende optie. Wanneer daar de koppeling wordt gemaakt tussen CO2 uitstoot en de prijs behoudt de overheid de mogelijkheid om elektrisch rijden te stimuleren.

Nu nog profiteren?

Gaat u de komende weken nog een elektrische auto bestellen? Hou dan rekening met de laadoplossing. De aanschaf en installatie van een laadpalen vallen ook nog tot 31 december onder de huidige Vamil en Mia regeling. Een goede rekening om contact met ons op te nemen. We maken graag een voorstel voor uw laadoplossing. Neem contact met ons op via (0345) 820391.

HoeDuurzaamBenJij

Volg ons: