DSC_0383-604x208

“Elektrisch rijden komt sputterend tot stilstand”.

18 november 2016

 

Via de NOS verscheen er een artikel over elektrisch rijden met de kop “Elektrisch rijden komt sputterend tot stilstand”. De kop boven dit artikel suggereert dat het afgelopen is met het elektrisch rijden. Echter, het tegendeel is waar. De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Alle grote automerken werken keihard aan het vergroenen van hun wagenpark. Binnen nu en 5 jaar heeft ieder automerk een breed aanbod in de showroom staan.

Waar wringt de schoen?

Bij de particulieren. Op dit moment is er alleen de financiële prikkel van de brandstofkosten. En die weegt nog niet op tegen de nadelen van elektrisch rijden. De gebruikte auto’s die de komende jaren op de markt komen, hebben voor de meeste automobilisten een te lage actieradius. Ook is de aanschafprijs nog te hoog en is er onzekerheid over de levensduur van de batterijen. Volgens de ANWB en de Stichting Natuur en Milieu moet er een aanschafsubsidie komen voor particulieren. Dat lijkt op het eerste gezicht een prima plan. Maar is dat ook zo?

Wij denken van niet. Ook met een financiële ondersteuning in de vorm van een aanschafsubsidie blijven de nadelen voor een particulier te groot. De bezwaren gaan lang niet alleen over geld. Eerst zullen we met elkaar moeten werken aan de acceptatie van het elektrisch rijden en zullen er nog een groot aantal misverstanden uit de weg moeten worden geruimd. Hoe we dat moeten doen?

De zakelijke rijder helpen.

De komende jaren blijven er grote fiscale voordelen bestaan bij de aanschaf van een volledig elektrische auto. Zakelijke rijders worden zowel via de motorrijtuigenbelasting, de BPM, de MIA en de bijtelling gestimuleerd om voor deze auto’s te kiezen. Hierdoor zullen veel bedrijven serieus de rekensom gaan maken. “Past mijn gebruik bij de aangeboden actieradius en wat zijn de kosten per kilometer nu echt?” Vragen die vrij eenvoudig te beantwoorden zijn.

Wanneer bedrijven kiezen voor elektrisch rijden zal er vanzelf voldoende aanbod komen op de gebruikte markt. En dit aanbod zal over 3 tot 5 jaar bestaan uit auto’s met een acceptabele actieradius en een betrouwbare techniek. Het moet zich de komende jaren gaan bewijzen.

Goede laadinfrastructuur.

In de tussentijd moeten we met elkaar werken aan een goede laadinfrastructuur. Ecoleon werkt hier dagelijks aan. Per 1 januari 2017 worden we bijvoorbeeld verantwoordelijk voor alle openbare laadvoorzieningen binnen de Gemeente Geldermalsen. Hiermee zijn elektrische rijders de komende vijf jaar verzekerd van een aantal goede laadoplossingen op strategische locaties.

Vorig jaar opende Ecoleon een laadpark aan het Laageinde in Geldermalsen. Op het terrein van de Leeuwenstein Groep zijn in totaal 8 openbare laadplekken gerealiseerd die voor iedereen toegankelijk zijn. Het voor iedereen toegankelijk maken van laadoplossingen is een mooie kans voor bedrijven om hun investering snel terug te verdienen.

Wilt u ook een laadoplossing op uw terrein en bent u geïnteresseerd in een sluitende exploitatie? Neem dan contact met ons op en bel Arjan Heikoop, 06-22617540.

 

Volg ons: