Een elektrische bus, is dat wat voor ons?
02 juli 2018
Steeds meer bedrijven kijken met een schuin oog naar een elektrische bedrijfswagen. Maar kan dat eigenlijk al, als stratenmaker met een bus en aanhanger van den Bosch naar Utrecht en terug? Het antwoord hierop is nee. Maar dat wil niet zeggen dat de elektrische bus voor veel andere beroepsgroepen kansloos is.
Een aantal overwegingen zijn hierbij belangrijk:
- duurzaamheid
- schone motortechniek
- alternatieve brandstoffen
- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Er bestaat geen toverformule om deze overwegingen om te zetten in beleid. Wel is het goed om hier rationeel over na te denken. In hoeverre waarderen uw opdrachtgevers deze elementen? Kunt u zich hiermee onderscheiden van uw concurrenten?
De actieradius
Veel bedrijven denken dat de huidige actieradius van elektrische voertuigen te laag is. Toch zijn er volop situaties denkbaar waarbij deze ruim voldoende is. De huidige actieradius schommelt zo rond de 130 tot 160 km. per volle accu. Met deze actieradius en de gemiddelde laadsnelheid van 200 km per uur zijn er zeker mogelijkheden voor lokaal opererende bedrijven en bedrijven in een stedelijke omgeving. Neem het voorbeeld van een bloemist in Utrecht. Hij schafte zich 4 elektrische busjes aan om dagelijks zijn bloemen te bezorgen. Gecombineerd met 12 zonnepanelen op zijn dak bedragen zijn brandstofkosten zo’n 3 cent per km. Daarnaast profileert hij zich als de groenste bloemist van Utrecht en heeft hij zijn omzet met 30% zien stijgen. Het kan dus wel.
Je kunt het een en ander nakijken op de lijst van de ANWB die een lijst heeft samengesteld met het huidige aanbod aan elektrische bestelauto’s.
Op dit moment rijden er voor een proef een aantal elektrische VW Crafters rond in Nederland. Het ziet ernaar uit dat deze populaire bus in 2019 op de markt komt met een actieradius van zo’n 250 km, met een volle lading.
En de prijs dan?
Veel bedrijven schrikken nog terug van de aanschafprijs van een elektrische auto. Toch is de aanschafprijs maar een klein gedeelte van het kostenplaatje. De overheid stimuleert elektrisch rijden. Hierdoor zijn er diverse aftrekposten beschikbaar die ook toepasbaar zijn op een leaseconstructie. Denk hierbij aan de MIA en de Vamil regeling.
Om wat percentages te noemen, afhankelijk van jouw specifieke situatie moet je toch al gauw denken dat 36% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA).
Daarmee ben je er nog niet, want er mag wel 75% van de aanschafkosten willekeurig worden afgeschreven via de VAMIL.
Beide subsidieregelingen gelden ook voor de aanschaf en installatie van een laadoplossing.
Is het wat voor mij?
Om dit te bepalen is het goed om op onderstaande vragen een antwoord te vinden.
- Hoeveel kilometers moet de wagen gaan rijden?
- Wat is de range van die kilometers (alleen in de stad/regio, of verder weg)?
- Hoeveel (laad)vermogen heb je nodig voor de bedoelde werkzaamheden?
- Hoe groot zou de wagen voor die werkzaamheden moeten zijn?
- Wat is de daadwerkelijke kilometerprijs met alle kosten doorgerekend?
- Welke fiscale en wettelijke regelingen gelden en hoe lang gelden ze nog?
En het laden dan?
Om uw bedrijfsauto’s op een voordelige manier en snel te kunnen laden is een snellader onmisbaar. Ecoleon heeft in samenwerking met Ecotap een DC snellader ontwikkeld die toepasbaar is op uw eigen parkeerterrein. Hiermee kan een actieradius van 300 km per uur worden gerealiseerd. De kosten per km worden op dat moment bepaalt door de inkoop van stroom via uw eigen meter. Heeft u zonnepanelen? Dan is een brandstofprijs van 3 cent per km. zeker haalbaar.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie over elektrisch rijden en het laden van deze voertuigen? Ecoleon helpt u graag. Neem contact op met Erik Claassen op 06 – 83 00 05 87 of maak een afspraak via info@ecoleon.nl