ev-vs-fuel-002-768x319

De Plug-in hybride, subsidieslurper of aanjager?

30 augustus 2016

De afgelopen jaren zie je in het straatbeeld steeds vaker auto’s met een stekker. De laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Op feestjes is het steeds vaker een favoriet gespreksonderwerp. Daarbij hoor je vaak dat mensen zo’n plug-in alleen rijden voor de lage bijtelling maar dat de stekker bijna nooit wordt gebruikt.

Onze staatssecretaris mengde zich deze zomer in de discussie. Volgens hem had de overheid er nooit aan moeten beginnen om deze auto’s fiscaal te stimuleren. Er geldt namelijk een lagere bijtelling voor deze modellen. En dat scheelt nogal. Neem nu de Volkswagen Golf. In de dieseluitvoering (de GTD) betaal je als snel € 450,00 bijtelling per maand. De plug-in tegenhanger (de GTE) kost slechts € 100,00 per maand. Over een leaseperiode van 5 jaar levert dit een besparing op van € 21.000,-. Over prikkels gesproken.

Toch is de kritiek op deze regeling niet terecht. Wanneer je het volledig elektrisch rijden als stip op de horizon zet, zul je er ook een weg naartoe moeten bedenken. Door het promoten van de plug-in hybride laat je veel automobilisten kennis maken met het elektrisch rijden. Hiermee neem je veel vooroordelen en bezwaren weg. De grote meerderheid van de plug-in rijders geeft aan dat hun volgende auto bij voorkeur een volledig elektrische is. Daarnaast blijkt uit cijfers van leasemaatschappijen en brandstofpasbedrijven helemaal niet dat plug-in rijders de stekker niet gebruiken. Het benzineverbruik zou dan enorm moeten toenemen, iets waar werkgevers natuurlijk een stokje voor steken. Met bijvoorbeeld de Volkswagen GTE is het, wanneer je consequent stekkert, heel goed mogelijk om 1 op 25 te rijden. Stekker je niet, dan rij je al snel 1 op 15. Daarbij mis je ook nog eens 100pk vermogen.

Kortom, de plug-in hybride is een opmaat naar iets veel mooiers, volledig elektrisch rijden. In ons volgende blog zullen we een overzicht geven van de elektrische modellen die eraan komen. Voor nu raden we u aan binnenkort eens bij de Opel dealer binnen te lopen. Daar staat vanaf oktober de Ampera-E in de showroom. Met een prijs van rond de € 35.000,- en een actieradius van 300 echte kilometers een veelbelovend model.

 

HoeDuurzaamBenJij

Volg ons: