BMW-carport-01-300x200

Rekenmodel elektrisch rijden

07 oktober 2016

In een van onze vorige blogs schreven we het al: de plugin hybride is een opmaat naar iets veel mooiers, de volledig elektrische auto. Onlangs heeft de Tweede Kamer besloten de bijtellingsvoordelen voor plugin’s af te bouwen. De verschillen met de traditionele aandrijvingen worden steeds kleiner gemaakt. Dat is een goede zaak. Wanneer we met elkaar echt stappen willen gaan zetten in milieuvriendelijk rijden dan moeten we de overstap maken naar volledig elektrisch rijden.

“Stel je wilt deze keuze maken, kan dat dan vandaag? En wat moet je investeren?”

Ecoleon heeft een rekensom gemaakt.

Om volledig elektrische te kunnen rijden hebben we natuurlijk een auto nodig. Laten we het nieuwste model van Opel nemen, de Ampera-e. We gaan daar 25.000 km per jaar mee rijden. Deze auto kost 40.000 euro. Als particulier kunt u niet profiteren van allerlei fiscale regelingen. Daarnaast hebben we zonnepanelen nodig om de stroom op te wekken voor deze auto. Om 25.000 km te kunnen rijden, hebben we zo’n 4.200 kwh stroom nodig. We laden zoveel mogelijk thuis, zo’n 70%. Om dit te halen moeten we 13 zonnepanelen laten installeren, totale kosten 5.500 euro. Om met de zonne-energie de auto te laden kopen we ook een goed laadstation van Ecoleon. Kosten 1.500 euro. We hebben het dus over een totale investering van 7.000 euro.

Laten we aannemen dat deze installatie 20 jaar meegaat. Om thuis te laden zijn we dan dus 350 euro aan brandstofkosten per jaar kwijt. Vergelijk dit eens met een enorm zuinige diesel van 1 op 18. Een liter diesel kost 1,22. Totale brandstofkosten per jaar; 1.695 euro. We hebben dus een voordeel van 1.345 euro per jaar. Om alle investeringen (de hogere prijs van de auto en de zonnepanelen) terug te verdienen moeten we de auto dus zo’n 7 jaar rijden.

Is bovenstaande berekening haalbaar?

Wij denken van wel. Het hangt natuurlijk erg af van uw persoonlijke situatie, maar vooral van uw persoonlijke wensen. Toch kunnen we vaststellen dat elektrisch rijden nu al een volwaardig alternatief kan zijn van de brandstof auto. Het is mogelijk om duurzame keuzes te maken.

Laat u niet van de wijs brengen, elektrisch rijden is echt beter voor het milieu. Alle onderzoeken laten zien de totale milieubelasting,  daar zit de productie en de afvoer van de accu’s bij in, vanaf 60.000 km beter is voor het milieu. Zelfs als we op stroom uit een kolencentrale rijden. Rijden we op volledig groene stroom? Dan bereiken we dat punt al bij 8.000 km.

Deze week worden er op de autosalon in Parijs modellen gepresenteerd in de middenklasse met een actieradius van 400 tot 500 km. En dat is de stap die we nodig hadden. Onze tip? Kijk eens goed naar de nieuwe Renault ZOE of de Opel Ampere-e. Twee serieuze mogelijkheden.

 

Volg ons: