Mijn EV? Die zet ik lekker aan de rode 380 stekker!
22 mei 2019
Zo nu en dan zien we elektrische auto’s aan de rode CEE stekker staan. U kent ze wel, die stekkers die vaak in bedrijfshallen aan de wand hangen. Ook hebben sommige oudere (boeren) woningen deze stekkers.
Prima toch, lekker 380V de auto in en klaar? De realiteit is anders, en in sommige gevallen zelfs levensgevaarlijk. We leggen u uit waarom.
Vergrendeling
Ten eerste heeft de CEE stekker geen fatsoenlijke vergrendeling. Vergeet niet dat er tot wel 22kW aan stroom door deze stekker moet. Wanneer deze kabel niet goed vergrendeld zit zal het stopcontact de aansluitpunten beschadigen en soms zelfs smelten. Hoewel deze aansluiting bijvoorbeeld in de bouw volop wordt gebruikt worden deze nooit op dit vermogen belast, en zeker niet over zo’n lange periode als bij een elektrische auto.
De vonken uit het stopcontact
Heeft u de stekker van een draaiende stofzuiger weleens uit het stopcontact getrokken? Precies, en dat dan keer 30. Dat is wat er gebeurd wanneer het stopzetten van de laadfunctie alleen kan door het uit het stopcontact trekken van de stekker. Dit is een regelrechte aanslag op uw aansluiting én op de laadvoorziening in de auto. Alle laadpinnen raken beschadigd en houden steeds minder functionerend oppervlakte over.
Onveilig
Op een CEE stekker staat altijd spanning. Dus wanneer u van huis bent en uw kinderen op onderzoek uitgaan kunnen er grote ongelukken gebeuren. Vergeet niet dat 22kW stroom gelijk staat aan 25 waterkokers op vol vermogen.
Niet voor buiten
Een CEE stopcontact is standaard niet geschikt voor buitengebruik. Deze zijn wel te koop, maar in dat geval is de verloopstekker dit niet. We vertelden al eerder dat er geen goede vergrendeling is waardoor vocht vrij spel krijgt. Zeker in combinatie met vorst is dit een zeer onveilige situatie.
Auto warm, accu leeg
Uw nieuwe elektrische auto heeft een standairco en een standkachel. Met de stroom die in de accu zit kunt u uw auto op de oprit koelen en verwarmen. Nooit meer krabben en nooit meer in een oververhitte auto stappen dus. Maar niet met uw CEE stekker. Deze start namelijk de laadsessie en stopt wanneer uw accu vol is. Zodra de auto de capaciteit in de accu gaat gebruiken start deze niet opnieuw om dit weer aan te vullen. Gevolg? Een lekker warme of koele auto, maar wel een lege accu.
Wees verstandig
Kies voor gemak, veiligheid en functionaliteit en koop een fatsoenlijke laadoplossing. Als Ecoleon kijken we altijd samen met u naar een toekomstbestendige oplossing waarmee u minimaal 10 jaar vooruit kunt.
Meer weten?
Wij helpen u graag de juiste keuzes te maken. Neem contact met ons op via 0345 820391 of ga naar www.ecoleon.nl