Elektrisch rijden is leuk, maar de accu dan?
01 mei 2017
Elektrisch rijden zit in de lift. Steeds meer automobilisten kiezen, vaak vanwege de lage bijtelling, voor een auto met een stekker. In onze eerdere blogs lieten we u alle voordelen al zien. Van lage brandstofkosten tot rijgenot. Ook hebben we een rekensom gemaakt voor de particuliere automobilist. Deze leest u hier.
Een veel gehoorde twijfel bij de aanschaf van een elektrische auto is de levensduur van de accu’s.
Is hier iets zinnigs over te zeggen?
Nagenoeg alle grote merken geven inmiddels zo’n 8 jaar garantie op de accu. Een auto gaat in Nederland gemiddeld 17 jaar mee, dus dat is toch al snel de helft van de levensduur. Het is algemeen bekend dat de capaciteit van de accu door de jaren heen afneemt. Dit is een normale reactie van een batterij. Dit proces wordt versterkt door hoge temperaturen, iets waar wij in Nederland gelukkig niet veel last van hebben.
Maar zijn er harde cijfers beschikbaar? Gedeeltelijk. De leden van het Tesla forum delen de gegevens van hun accu’s. Daaruit blijkt dat het met de levensduur gewoon prima is gesteld. Er zijn wat uitzonderingen, uiteraard. Maar de meest opbeurende constatering is dat de combinatie van een een prima capaciteit en een hoge kilometerstand goed mogelijk is. Tot boven de 200.000 km wordt er een restcapaciteit van 90 % van het accupakket gemeld.
Verwacht wordt dat er na 1.000 tot 2.000 laadcycli nog 80 % van de capaciteit van het accupakket over is, zoals gebruikelijk is bij batterijen. Van volledig leeg naar volledig opgeladen telt als één laadcyclus, dat betekent ook dat twee keer laden van 50 naar 100 % één laadcyclus is. Snelladen lijkt de beschikbare restcapaciteit niet negatief te beïnvloeden.
Goed nieuws voor de toekomst. Het massaal dumpen van batterijen omdat de capaciteit ontoereikend is, lijkt niet te gaan gebeuren. Sowieso kunnen gebruikte accupakketten zinvol worden gebruikt. Deze accu’s worden gebruikt voor de opslag van stroom uit zonnepanelen en windmolens.