electric-charge-2301604_960_720

Amsterdamse plannen, is het haalbaar?

16 april 2019

Storm van kritiek
Een storm van kritiek brak los nadat de wethouder van Amsterdam, Sharon Dijksma, het Actieplan Schone Lucht presenteerde. Een plan wat ervoor moet zorgen dat de luchtkwaliteit in de stad de komende jaren verbetert.

“Benzine- en dieselauto’s zijn vanaf 2030 niet meer welkom in Amsterdam” luidt de boodschap. Vanuit allerlei hoeken en gaten kwamen de reacties. De Rai vereniging, de Haagse politiek en opiniemakers. Ze rolden allemaal over elkaar heen om het plan te bestempelen als onrealistisch, oneerlijk en vooral te duur voor de burger.

Het probleem
Op de keper beschouwd is het plan best aardig. De luchtkwaliteit in onze hoofdstad is al jaren een toenemend probleem. Dat het huidige bestuur daar nu serieus werk van wil maken is positief.

Is de tijd rijp?
De tijd lijkt er rijp voor. Waarom? De huidige opkomst van elektrisch rijden is in potentie dé manier om de emissie in de stad terug te dringen. Een elektrische auto stoot immers in de stad zelf nauwelijks stoffen uit die van invloed zijn op de luchtkwaliteit. Natuurlijk, er blijft ook van remschijven een beetje fijnstof over, maar dat is minimaal. 

De kosten
Maar hoe zit het met de kosten? Zijn gewone Amsterdammers straks nog wel in staat een auto te bezitten? Het eerlijke antwoord is dat dit voor sommigen inderdaad niet meer mogelijk zal zijn. De vraag is of dat erg is. De mobiliteitsbehoefte van inwoners van het stedelijk gebied is aan het veranderen. Steeds meer mensen hechten minder aan bezit. De explosieve opkomst van private lease is hiervan een mooi voorbeeld. Een vast bedrag per maand zonder verrassingen trekt steeds meer mensen aan. In 2018 groeide de private lease markt met bijna 50%. Wanneer deze groei doorzet zal een groot gedeelte van Nederlanders in 2030 geen eigen auto meer bezitten maar deze leasen.

Private lease als de motor
Het (private) leasen van een auto zorgt voor een actualisering van het
wagenpark. Klanten leasen doorgaans een nieuwe auto. Een omdat met name deze auto’s de komende 10 jaar in rap tempo elektrische modellen zullen zijn zal de overstap sneller gaan dan we nu vaak denken. Ook ontstaat er dus al over 4 tot 5 jaar een markt met gebruikte elektrische auto’s waarmee de groep traditionele kopers bedient kan worden.

Het Amsterdamse plan is zeker ambitieus en wellicht is 2030 niet haalbaar. Maar dat er mogelijkheden zijn is zeker. De tijd lijkt er rijp voor, en de tijd zal het leren.

HoeDuurzaamBenJij

Volg ons: